4000+ calorieën per dag??? Vol ongeloof kijken ze me vaak aan. En nog zo dun? Ja! Dat is nu precies de reden dat ik ruim 4000 calorieën per dag eet en drink. Om precies te zijn 4200. Maar waar is dat nu op gebaseerd, en wat doet het met mijn lichaam?

Op dit moment zit ik in een fase waarin ik probeer spiermassa op te bouwen, ook wel bulken genoemd. Om spiermassa aan te komen, en dus zwaarder te worden, heeft mijn lichaam extra calorieën nodig. Daarom eet ik op dit moment zo veel. Ik probeer zonder al te veel moeite deze calorieën tot me te nemen en zo veel mogelijk gewoon normaal te blijven leven. Ik ben niet iemand die in het weekend zijn bakjes rijst met kip staat te preppen. Daarom hanteer ik het IIFYM systeem. IIFYM staat voor If It Fits Your Macros, oftewel, als een maaltijd of snack binnen jouw caloriedoel past, kun je dit gewoon nemen. Dat maakt het voor mij ook een stuk makkelijker om een bepaald eetpatroon vol te houden.
Hoe ga ik te werk: Meestal begin ik met het inplannen van mijn avondmaaltijd. Dit is vaak de minst flexibele maaltijd, en het is dus het makkelijkst om daarmee te beginnen. Vervolgens houd ik mijn macro-doelen netjes in de gaten. Deze periode is mijn verdeling 50% koolhydraten, 20% eiwitten en 30% vet. Dat komt vervolgens uit op 525 gram koolhydraten, 210 gram eiwitten en 140 gram vet. Ik probeer natuurlijk zo veel mogelijk van deze macro’s te halen uit gezonde voeding. Zo is havermout een van mijn grootste bronnen voor koolhydraten. Maar af en toe een Mars kan zeker geen kwaad.

Ik ben nu sinds 9 weken bezig met dit proces van spiermassa aankomen en de resultaten liegen er niet om: +5,52KG in 9 weken. Daarbij is mijn vetpercentage ook iets gestegen. Het is dus niet alleen maar spiermassa wat erbij is gekomen. Dat is bijna niet te voorkomen, en zo lang het vetpercentage niet te hard stijgt (nu ongeveer 2% gestegen) is dit ook acceptabel. Vanaf nu zal mijn gewicht iets minder hard stijgen, ik heb namelijk mijn planning van gewichtsstijging iets bijgesteld richting het einde van het jaar. De komende weken zal ik proberen gemiddeld 250 gram per week aan te komen. Daarbij hoort nu dus 4200 calorieën per dag.

De komende weken houd ik jullie op de hoogte van mijn resultaten, en de daaruit volgende wijzigingen in het voedingsschema. Heb je vragen over mijn voedingsschema of andere voedingsgerelateerde vragen? Laat dan gerust een reactie achter!

Categorieën: BlogVoeding

2 reacties

Sadrach · juli 4, 2016 op 10:53 am

Hoe ziet je dag er uit qua voeding?

    mikeoudshoorn · juli 4, 2016 op 10:57 am

    Ik zal binnenkort een artikel plaatsen met daarin precies beschreven hoe een gemiddelde dag er qua voeding uitziet, wat ik eet en drink, hoe laat en hoe vaak en welke supplementen ik gebruik.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *