Deze week was het even afwachten wat het korfballen voor invloed zou hebben op mijn voedingsschema. De kans was aanwezig dat ik, door de verhoogde trainingsintensiteit, iets te laag zou zitten in mijn calorie-inname. Die aanname is uitgekomen, aangezien ik de hele week constant rond de 91,2 kilo heb gezeten qua gewicht. Weinig resultaat dus, met als gevolg dat ik heb besloten om mijn calorie-inname met 100 calorieën te verhogen naar 4100 calorieën. Mocht dit nog niet genoeg zijn, dan kan ik altijd nog meer toevoegen, maar voor nu werken we in stapjes van 100kcal. Omdat ik al vrij hoog zit in mijn koolhydraten en eiwitten, neem ik alleen wat extra vetten. Het gaat dan om zo’n 10 gram vet. Dat is makkelijk in te nemen door bijvoorbeeld een paar noten (ongebrand en ongezouten) of een avocado te eten. Dan zit je zo aan 100 calorieën, voornamelijk (gezonde) vetten dus.

Voorlopig zijn de buikspieren nog licht zichtbaar, een goed  teken als het gaat om het monitoren van mijn vetpercentage. Zodra het moeilijk wordt deze te zien, gaan er alarmbellen rinkelen dat het vetpercentage te hoog wordt. De extra cardio, het korfballen, zorgt er wel voor dat ik flink wat calorieën verbrand, dus ik maak me hier de komende tijd niet zo veel zorgen om. Het risico zit dus in het te weinig eten, waardoor er weinig resultaat komt.

Nog een andere (kleine) aanpassing is de shake. Vorige week vertelde ik dat ik de shake maak, waarom en wat er in zit. Omdat ik moeite had om het totaal aantal koolhydraten te halen heb ik besloten er iets meer havermout en maltodextrine bij te doen. Het totaal van de shake bedraagt nu 1800 calorieën, met als ingrediënten 250 gram havermout, 150 gram maltodextrine en 75 gram eiwitpoeder.

Nou lijken supplementen vaak vrij duur. Daarom heb ik eens berekend wat de shake die ik elke dag neem nu ongeveer kost en wat het zou kosten om dit met normale voedingsmiddelen binnen te krijgen. Allereerst de kosten van de shake:

Product Inhoud shake Kosten
Havervlokken (Aldi) 250 gram €0,19
Maltodextrine (MyProtein) 150 gram €0,31
Eiwitpoeder (MyProtein) 75 gram €0,75
Totaal 1800 calorieën €1,25

Elke dag een shake van €1,25 brengt de totale kosten voor een maand dus op +/- €40,-. Dan kijken we naar producten die vergelijkbaar zijn qua voedingsstoffen en calorieën, en zien we hoe duur die shake nu werkelijk is ten opzichte van wat je er voor terug krijgt.

Product Aantal Calorieën Kosten Kosten per maand
 Meergranenbrood (Aldi)  Heel brood  1900  €1,49 €42,35
 Blik Kidneybonen (Aldi)  5 blikken 1850  €4,25 €127,50
Verkade Maria biscuits (Albert Heijn) 2 pakken 1730 €2,30 €69,00
Pepsi cola (Literfles) 4 flessen 1800 €4,00 €120,00
Kaas jong blok (Aldi) 500 gram 1725 €2,69 €80,70
Krokante muesli (Aldi) 400 gram 1790 €1,15 €34,50
Eieren (Lidl) 23 stuks 1815 €2,24 €67,20

Zoals je ziet zijn die supplementen op maandbasis dus helemaal niet zo duur! En dan hebben we het nog niet eens over de verhoudingen, want de shake is afgesteld op het juiste aantal koolhydraten, vetten en eiwitten, terwijl bijvoorbeeld kaas, eieren, muesli of biscuits een scheve verhouding hebben. Anderzijds is de shake makkelijk te drinken, terwijl een heel brood, wat qua voedingswaarden aardig overeenkomt, moeilijk weg te krijgen is per dag.

Hopelijk heb je zo een beetje een beter beeld waarom ik mijn shake op deze manier maak en welke voordelen er aan vast zitten. Mocht jij twijfelen over supplementen of andere voedingsmiddelen omdat ze duur zijn om aan te schaffen, ga dan eerst eens na wat de kosten per dag werkelijk zijn, en wat de kosten zijn van de producten die je nu neemt ten opzichte van de supplementen.

 

Trainingsschema Dutch Fitness Community

Categorieën: BlogVoeding

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *