Deze week heb ik besloten dat ik al mijn trainingsgegevens, ervaringen, schema’s, oefeningen en voedingsinformatie ga bijhouden op een website. Aan de ene kant omdat ik het zelf graag vast wil leggen, en aan de andere kant omdat ik het graag met jullie wil delen. Omdat ik sinds het begin van dit jaar mijn trainingen al registreer in een app (hier later meer over) en ook mijn voeding digitaal bij heb gehouden, is dit voor mij dus een logische vervolgstap.

Dan nu naar de training van deze week. De afgelopen 2 maanden, sinds ik ben overgestapt op mijn huidige trainingsschema, verlopen eigenlijk ontzettend goed. Bijna elke training ben ik wel in staat om bij minstens 2 of 3 oefeningen zwaarder te gaan dan de week ervoor. Ik maak hierbij gebruik van lineaire progressie, wat betekent dat ik elke keer met kleine stapjes het gewicht verhoog, zonder daarbij herhalingen in te moeten leveren. Een goed voorbeeld van deze lineaire progressie kan je zien bij de Barbell bench press. Bij de start van het nieuwe schema, 1 mei 2016, kon ik deze oefening goed uitvoeren voor 3 sets van 12 herhalingen met 55KG. Door elke week het gewicht met 2,5KG te verhogen, kan ik de oefening inmiddels 3 sets van 12 herhalingen met 67,5KG uitvoeren. In 8 weken een vooruitgang van 12,5KG! Op naar de 70KG dus.

De resultaten bij de Barbell bench press zijn eigenlijk tekenend voor het gevoel dat ik bij de trainingen heb: ontzettend goed! Sinds de overstap op full-body workouts ben ik enorm enthousiast voor de trainingen, ik kan s’morgens bijna niet wachten om s’avonds te gaan trainen. De resultaten geven dus weer een boost aan mijn motivatie om de volgende training weer te knallen.

Verwachtingen deze week

Voor de komende week heb ik wat kleine aanpassingen gemaakt in het huidige schema. Zo staan er nu 2 maal deadlifts op het menu en 2 maal normale barbell squats en 1 variatie. Vooral op de deadlift willen we dit jaar nog veel progressie boeken, en het vaker uitvoeren van deze oefening en de squat, moet ervoor zorgen dat we goede stappen kunnen gaan maken op deze belangrijke compound oefeningen. Verder zie ik weinig problemen voor de komende week, en hoop ik weer het maximale eruit te kunnen halen. Ook hebben we deze week 2 gasten, zowel op woensdag als op donderdag. Ik vind het altijd leuk als mensen een keertje aansluiten, het geeft me altijd net wat extra energie en alertheid.

Voor nu zit de week er weer op, staat er een nieuwe week klaar om weer lekker te trainen, rusten en groeien!

Categorieën: BlogTraining

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *