In trainingspost #9 heb ik het gehad over mijn heupmobiliteit. Sindsdien ben ik druk bezig geweest met het doen van deze oefeningen. Twee keer per dag wurg ik mijzelf in allerlei vreemde posities om de heupen een beetje los te krijgen. Dat duurt slechts vier tot vijf minuten, maar als ik klaar ben loopt het zweet over mijn rug, zo heftig voelt het. Het ziet er waarschijnlijk niet uit, daarom heb ik er nog maar geen beelden van gemaakt! Donderdag is de eerste echte test, en ga ik weer squatten. Na de deceptie van maandag ben ik dus benieuwd hoe ze dan gaan aanvoelen en of ik al verbetering merk.

Woensdagochtend was het erg druk in de sportschool, waardoor we tot twee maal toe niet toe kwamen aan de split squats. We wilden hier eigenlijk mee beginnen, nu was het uiteindelijk de één na laatste oefening. De twee oefeningen die er toch wel uitsprongen waren de leg press en hanging knee raises. Waarschijnlijk kwam het doordat we de split squats nog moesten doen, maar de leg press voelde een stuk sterker aan. Daarom besloten de zitting een tandje lager te doen, waardoor de range of motion groter werd (verder zakken). Waar we vorige keer met moeite vijf sets van zes voor elkaar kregen op de hanging knee raises, ging nu de eerste set zo lekker dat ik er vier sets van acht herhalingen van heb gemaakt. Uiteindelijk ging ook hier de laatste set weer met grote moeite, maar het is toch een vorm van progressie!

14063417_312394625761952_830423912_n

Donderdag is een dag met veel barbell werk. Vier van de zes oefeningen voeren we met barbell uit, met als aanvulling pullups en dumbell shoulder presses. Donderdag is ook de dag met minder oefeningen en meer sets per oefening, ook omdat het hier om oefeningen gaat waarop we de techniek willen verbeteren, en dat is goed mogelijk door gewoon meer te herhalen waarbij we goed opletten op de uitvoering. Practice makes perfect.

Uiteraard beginnen we met de bench press, maar wel iets anders dan normaal. Mijn YouTube tip van de week, James Grage, raad namelijk aan de ellebogen iets verder naar buiten te houden, zodat er meer spanning op de borst komt en de triceps minder gebruikt kunnen worden. Dat heeft als gevolg dat het gewicht lager moet, maar we zijn er vandaag niet om ons ego te liften, dus dat is geen probleem. Ook pakken we de stang iets breder vast (zoals op de foto hieronder te zien is). Allemaal voor meer belasting op de borst, en dat is te merken.

Vervolgens toch de grote vraag: Hoe voelen de squats vandaag?! Dat ging niet verkeerd. Ik kan niet zeggen dat ik helemaal geen last meer heb, maar had wel het gevoel dat het minder was. Hopelijk kan dit over langere tijd helemaal pijnvrij, zodat we vervolgens uit kunnen bouwen naar een solide squat met een mooi gewicht.

wp-1471612962500.jpg

Ook de sumo-deadlift, een oefening die we recent hebben toegevoegd in plaats van de normale deadlift, ging voornamelijk om de uitvoering. Strakke rug, netjes omhoog. Om die uitvoering beter te krijgen, zijn we begonnen op slechts 60 kilo. Dat was al vrij zwaar voor sets van tien herhalingen. Maar de uitvoering bleef, ondanks dat, toch goed. Dat willen we zo houden, terwijl we de komende weken zullen opbouwen.

 

Categorieën: BlogTraining

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *