Na een lange periode van geen berichten in verband met een volle agenda met afstuderen en vergaderingen, nu toch eindelijk weer eens een trainingspost! Inmiddels ben ik begonnen met het Stronglifts 5×5 programma. Een programma wat gericht is op 5 compound oefeningen: Squat, Bench Press, Overhead Press, Deadlift en Bent-over Rows. Het doel van dit schema is om op alle onderdelen sterker te worden. Dat doe je door licht te beginnen, en elke training 2,5 kilo toe te voegen per oefening. Ik ben het schema begonnen op het volgende gewicht:

Squat: 35kg

Bench press: 40kg

Overhead press: 20kg

Deadlift: 50kg

Bent-over rows: 35kg

14540571_184273655312050_8232911247926886400_n

Het programma heeft 2 verschillende workouts (A en B) en ik train 3 keer in de week. De ene week doe ik dus A-B-A en de andere week B-A-B. Workout A bestaat uit Squat, Bench press en Bent-over rows, en workout B bestaat uit Squat, Overhead press en Deadlift, elke oefening 5 sets van 5 herhalingen. Alleen van de Deadlift doe ik maar 1 set, omdat volgens het programma de spieren voor de Deadlift ook met de Squat al worden getraind.

Als doelstelling van het programma wil ik aan het einde van het jaar de volgende gewichten kunnen liften: Squat 120kg, Bench press 100kg, Deadlift 150kg, Overhead press 60kg, en Bent-over rows 90kg. Zware getallen die ik nu nog niet voor mogelijk zie, maar het programma is er op gericht om dit te kunnen, dus met goede hoop train ik voor deze getallen!

14733643_1809485042602634_7305647634289524736_n

Tot nu toe voelen de gewichten nog redelijk licht aan, en is het programma goed vol te houden. De simpliciteit geeft een stukje rust, en het werken aan de doelstellingen brengt ook wat motivatie met zich mee. Een mooie uitdaging dus, en ik ga jullie op de hoogte houden van het vervolg!

14723550_652615088247547_8901626248480948224_n

Categorieën: BlogTraining

1 reactie

Trainingspost #15: Terug bij upper-body training – MikeOudshoorn.com · december 29, 2016 op 12:37 pm

[…] mijn laatste post over stronglifts 5×5 is er weer een hoop veranderd. Zo ben ik allereerst gestopt met het 5×5 schema. De reden […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *