Maandag

Vandaag geen geweldige dag. Hoewel ik mij vooraf goed voelde, goed heb geslapen en goed heb gegeten, kwam vandaag niet het maximale eruit. Dat geeft niet, dat heb je wel eens. Het begon nog goed met de pullups, maar helaas konden we hierna niet door naar de incline dumbbell bench press. Bezet. Geen zin om te wachten vandaag, dan maar door met de volgende oefening, dumbbell side raises. Ook deze oefening ging eigenlijk nog goed. Voor het eerst uitgevoerd met 10KG. Toen deze erop zat kwam er net een bankje vrij, en ondanks dat de schouders dus al een flinke slag hebben moeten leveren toch beginnen aan de incline. Dat heb ik gemerkt! De eerste set moest ik meteen terug naar het gewicht van vorige week. Uiteindelijk heb ik nauwelijks 3 sets van 12 herhalingen eruit weten te pompen.

Vol goede moed door naar de leg press. Wederom bezet. Het is niet druk vanavond maar het lijkt alsof iedereen mijn schema volgt. Dan maar weer aanpassen. Machine bicep curls gaan aardig, die doen altijd wel zeer. Door naar de leg press, nu wel vrij. Een nette 186KG (max op het apparaat). Misschien gaat het toch niet zo slecht als ik dacht. Na de triceps aangepakt te hebben, afsluiten met machine flyes. Ook deze kosten moeite, maar dit maal wel 2 sets op 84KG ten opzichte van 1 set vorige week.

Flink in het zweet, met het gevoel dat het vandaag niet zo lekker ging. Nu ik achteraf de resultaten bekijk, valt het eigenlijk allemaal wel mee. Vier oefeningen verbeterd en drie gelijk gebleven. Ik kan met een rustig gevoel gaan slapen, morgen een rustdag, woensdag kunnen we er weer tegenaan.

Woensdag

Vandaag een mooie ochtendtraining op het programma. Het is lekker rustig in de sportschool, we zijn vandaag met z’n drieën, maar het mindere gevoel van maandagavond blijft nog wel een beetje hangen. Dat gevoel ben ik echter binnen twee oefeningen kwijt! Zowel de deadlifts als de decline dumbbell bench press gaan lekker, en ik zit er meteen goed in. Deadlifts 2,5KG omhoog, op de bench begon ik voorzichtig maar pak ik uiteindelijk hetzelfde als vorige week. Het voelde alleen een stuk beter! Ook de split squats gaan lekker. Over diezelfde split squats gesproken: Ik heb een kleine wijziging doorgevoerd in mijn trainingsschema, met een extra keer split squats op de plaats van een tricep oefening (dips). Waarom? Omdat ik de komende weken mijn squat sterk wil gaan verbeteren (en daarmee ook mijn deadlift!) en daarom meer squatvariaties heb ingepast.

We eindigen vandaag met curls: Resistance band leg curls en resistance band barbell curls. De resistance band geeft de meeste spanning op het toppunt van de contractie, iets wat ik als een goede prikkel ervaar. Beide oefeningen zijn pittig, maar op het einde van de training vind ik het niet erg om nog even goed stuk te gaan. De training zit er dan alweer op, door naar de weegschaal: 95,4KG. Niet verkeerd voor de ochtend. Met een lekker gevoel naar huis. Blijf niet hangen in mindere trainingen, maar gebruik de volgende training juist als springplank om dat gevoel weer op te krikken!

 

Donderdag

Ik ben het mindere gevoel van het begin van de week gelukkig helemaal kwijt. Na een goede warming up beginnen we met de bench press, een onderdeel waar ik de laatste tijd veel vooruitgang op heb geboekt. Weer een stapje hoger: Inmiddels maken we sets van 12 met 70KG, iets wat 2 maanden terug nog onze 1RM was. Dan door naar misschien wel het belangrijkste onderdeel van de avond: De split squats. Ik heb een foutje gemaakt met het wijzigen van mijn schema, waardoor we vandaag, net als gister dus, split squats moesten doen. Deze voelden we nog goed van gister, vooral in de billen zat er nog wel wat spierpijn. Toch nog wat omhoog, de komende weken zullen we op de squatvariaties moeten blijven pushen om sterker te worden.

Inmiddels al een dik half uur bezig, en we hebben pas 2 oefeningen gehad. We gaan niet snel vandaag, het tempo gooien we iets omhoog. Vervolgens doen we dumbbell rows en cable face pulls, twee oefeningen die de schouders en rug sterker maken. Ze voelen goed vandaag, maar ik kies ervoor om niet zwaarder te gaan maar de oefeningen rustiger en gecontroleerder uit te voeren, iets wat ook de intensiteit van de training kan verhogen. Inmiddels hebben we het behoorlijk zwaar, de oefeningen hakken er flink in.

We eindigen met machine preacher curls, machine flyes en resistance band overhead extensions. Allemaal gingen ze eigenlijk best goed. Achteraf een voldaan gevoel. Blij dat ik het slechte gevoel van de eerste training niet door heb laten werken in de rest van de week, en gewoon weer een mooie progressie heb gemaakt op een aantal oefeningen.

Edit

Voor volgende week twijfel ik nog of we een week voor mijn vakantie gaan onttrainen, dus een stuk lichter trainen, of dat we gewoon doorknallen en daarna een welverdiende vakantie nemen. Ik laat het jullie volgende week weten!

Categorieën: BlogTraining

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *