Deze week de laatste trainingen voor ik met vakantie ga. Ik heb besloten dat ik na mijn vakantie een nieuwe trainingscyclus inga, waarbij ik een mooi overzicht kan maken van de progressie die ik heb gemaakt sinds 1 mei, de start van deze cyclus. Tot nu toe ben ik erg positief, maar binnenkort zullen jullie dus de definitieve resultaten te zien krijgen. Rest mij alleen nog deze week!

Maandag

Vandaag een kleine wijziging ten opzichte van vorige week maandag, eentje die ik eerder al had uitgelegd. Een extra squat variatie, vandaag de split squat. Dat heb ik gevoeld! De split squats zelf gingen ontzettend goed, maar later in de training kwam de leg press, waarbij ik tot twee keer toe faalde om het gewicht wat ik vorige week voor alle drie mijn sets had gebruikt weg te kunnen duwen. Er zat simpelweg geen beweging in. Resultaat: Een licht deukje in m’n ego en twee treetjes lager (168kg ten opzichte van 186kg) de oefening alsnog uitgevoerd. Nu heb ik daar niet zo’n moeite mee, dat ego. Ik ben maar voor één persoon in de sportschool en dat is voor mijzelf, dus zo lang de intensiteit goed is, maakt het me weinig uit dat anderen meer liften dan ik.

Ook de pullups gingen vrij aardig, ik merk dat ik steeds meer gewend raak aan het wat hogere lichaamsgewicht bij bodyweight oefeningen, en dat dit de uitvoering ten goede komt. Uiteindelijk erg tevreden met de training van vandaag. Na een zwaar weekend, met weinig slaap, het bezig houden van bijna 70 kinderen en het hele weekend rennen en vliegen had ik niet verwacht deze resultaten te kunnen boeken vandaag. Je hoort mij in ieder geval niet klagen!


Woensdag

Eindelijk weer deadliften. Zoals jullie ondertussen misschien weten, is de deadlift één van mijn favoriete oefeningen. Desondanks is de deadlift ook één van de oefeningen waarop ik dit jaar nog veel progressie wil boeken. Mijn doelstelling is namelijk om aan het einde van dit jaar 200kg te deadliften. Een lastig te behalen doelstelling, maar je moet ergens beginnen toch? Deze doelstelling is meteen ook de reden waarom ik meer ben gaan squatten. Een betere squat zorgt er namelijk bijna altijd voor dat je ook meer kan deadliften. Aangezien we zondag niet getraind hebben, is dit de eerste keer deadliften sinds we meer squatten. Het resultaat mocht er wezen. Normaal gaan we 2,5kg per week omhoog, deze week koos ik ervoor om 5kg omhoog te gaan. Desondanks vlogen de herhalingen eruit, voelden ze erg strak aan en kostte het me relatief weinig moeite in verhouding met de voorgaande weken. Als dit een voorbode is wat de komende weken gaat komen, ben ik blij met de weg die we ingeslagen zijn!

Ook de squat was vandaag goed, sterker en dieper dan dat ik tot nu toe kon gaan op de squat. Vorige week een kleine wijziging gedaan voor wat betreft de positie van de stang (nu iets lager op de traps), noodgedwongen omdat ik wat zere schouders had. Dat is mij zo goed bevallen dat ik de stang nu op dezelfde plek plaatste. Deze week geen last van stijve heupen (dat speelde regelmatig op als ik ging squatten) en hopelijk kan ik dat de komende tijd blijven zeggen.

Verder was de training vrij intensief, zonder noemenswaardige verschillen ten opzichte van vorige week. Nog 3 trainingen (donderdag, zondag en maandag) voor mijn vakantie, daarna zullen we een nieuw trainingsschema gaan gebruiken. De resultaten van 10 weken dit schema zal ik dan ook binnenkort in beeld brengen!

Donderdag

Ik stond te springen om weer te gaan trainen! Veel energie, ik had het gevoel dat dit een toptraining ging worden. Dat werd het ook. We begonnen met het opzoeken van de 1RM op de barbell bench press. Mijn vorige PR stond op 90kg, iets waar ik al ontzettend trots op was, maar voor het einde van het jaar staat de 100kg op de lijst als doelstelling. Vandaag ben ik daar weer een stapje dichter bij gekomen. Ik had vanaf het begin al het gevoel dat er een PR in zat, ik wist alleen niet hoeveel ik kon stijgen. Toen de 90kg vrij gemakkelijk nog omhoog ging, besloot ik om één maal de 95kg te proberen. Het ging moeizaam, maar uiteindelijk kreeg ik hem boven. Nieuw PR! Een lekkerder begin van de workout kan je niet wensen.

Vandaag ook weer split squats op de planning. 2,5kg omhoog ten opzichte van maandag, dat ging eigenlijk prima tot de laatste set. Ik was bezig met de laatste herhalingen, toen ik onderin de spanning verloor. Toen stond ik dus mooi geparkeerd met mijn knie op de grond, en er zat geen beweging meer in! Gelukkig werd ik gespot, eventjes een klein zetje omhoog gekregen en ik kon mijn set alsnog afmaken.

Uiteindelijk zijn we lang aan het trainen geweest. De bench press kostte veel tijd, iets wat we minder vaak zullen gaan doen, zeker met zijn drieen. De PR’s opzoeken is een leuke en goede ego boost, maar niet noodzakelijk voor de training. Einde van de volgende cyclus houden we een nieuwe check!

Zondag

Vandaag staan er zware sets op het programma. Doel van de zondag is voornamelijk sterker worden door progressieve overload, oftewel constant zwaarder proberen te trainen. Dat is vandaag (onbedoeld) aardig gelukt! We begonnen met deadlifts. Na de warming up dacht ik een gewicht van 135kg te hebben gebruikt. Dat ging zwaar, maar het ging wel. Na de derde set kwam ik er echter achter dat ik in plaats van 135kg zelfs 145kg heb gebruikt! Een klein rekenfoutje waardoor ik 12,5kg ben gestegen ten op zichte van vorige week, waar het doel een steiging van 2,5kg was. De extra squats leveren dus duidelijk wel resultaat op!

Verder met squats en dumbbell bench presses. Beiden weer wat vooruitgang geboekt, waarbij met name de squats erg lekker gingen. Eigenlijk ben ik over elke oefening wel tevreden, want overal zijn we omhoog gegaan qua gewicht of de oefening makkelijker gaan uitvoeren. Ik heb zeker geen spijt van de wijziging in het schema. De extra squats betalen zich dubbel en dwars uit. Maandag nog 1 training en dan zoek ik een weekje de zon op!

Het is me wel duidelijk dat de trainingen en het vele eten zijn vruchten beginnen af te werpen!

Categorieën: BlogTraining

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *