Maandag

Deze week de eerste volle week met het nieuwe schema, in combinatie met een calorietekort de komende twee weken. Is zien hoe dat gaat bevallen! De maandag was in ieder geval ontzettend zwaar! Beginnen met deadlifts, normaal één van mijn favoriete oefeningen, viel nu niet goed. Ik had het zwaar, warm, en moeilijk. Toch een respectabel gewicht weten te liften: Voor de vakantie zat ik op 145 kilo, nu 140 kilo. De komende weken gaan we weer werken aan het opwerken van dit gewicht, want aan het einde van het jaar moet dat 200 kilo zijn!

De hip thrust ging vandaag een stuk minder. Hoewel ik het gewicht wist te verhogen, had ik elke keer last van een drukkend gevoel op mijn blaas waar ik andere keren geen last van had, zelfs met de barbell pad die ik gebruikte. Wellicht gewoon een volle blaas, we kijken het aan. De borst blijft toch wel het meeste groeien de laatste maanden, zit nu al op 30 kilo dumbbells tijdens de incline press. Moet ik er wel bij zeggen dat het volume (aantal herhalingen) is afgenomen, maar het is wel iets waar ik trots op ben, omdat ik altijd moeite had met de dumbbell oefeningen voor de borst.

Van de split squats heb ik de vorige keer ontzettend spierpijn gehad, ik heb daarom besloten deze week niet omhoog te gaan qua gewicht maar hetzelfde te liften. Een goede keuze, want tijdens mijn tweede en derde set had ik het ontzettend zwaar. Kwam hier dan de man met de hamer vanwege het calorietekort? Het zou goed kunnen, want bij de laatste oefening (de dips) had ik nog steeds wel wat last van die laatste twee sets split squats. De overgang gaat in ieder geval niet zo soepel als ik had gehoopt. Voor nu bijkomen, eiwitten naar binnen werken om te herstellen, en woensdag de volgende training weer knallen.

wp-1469634357162.jpg

Woensdag

Mijn eerste training in lange tijd waarbij ik echt alleen ben, zonder trainingspartner. Iedereen is op vakantie of werken, terwijl ik mezelf ga slopen in de gym. Je moet er maar zin in hebben! Ik begin lekker, de overhead press, pullups en squats gaan naar behoren. Schouderoefeningen en squats zonder last zijn altijd al een winsituatie. Waarschijnlijk ook de laatste keer squatten op normale schoenen, ik heb namelijk powerlift schoenen besteld die naar alle waarschijnlijkheid donderdag binnenkomen. Deze zouden moeten zorgen voor meer stabiliteit en mobiliteit bij de squats. Ik ben erg benieuwd! Door naar de decline bench, normaal een oefening die ik graag doe. Nu kwam echter meteen een probleem van het alleen trainen om de hoek kijken bij de setup: Hoe krijg ik mezelf op het bankje met twee 32 kilo dumbbells in mijn handen?! Met veel moeite en vooral een hoop verspilde energie is het me toch gelukt. Jammer dat dit zo veel energie kostte, anders had er wellicht nog wel meer ingezeten, afgaande op hoe de sets nu voelden.

Afsluiten met cable rows en weighted diamond pushups. Beide oefeningen bevallen goed in het huidige schema, omdat ze makkelijk zwaarder te maken zijn en nog steeds goed uit te voeren zijn. Die gaan we dan ook de komende weken proberen flink op te voeren. Hopelijk zijn morgen de schoenen binnen en kunnen we is kijken wat voor verschil dat gaat geven op de squats.

Donderdag

Gelukkig vandaag niet alleen, met maar z’n drieën. Was ook wel nodig, want de laatste herhaling van de bench press had ik echt niet alleen omhoog gekregen haha. Wel weer mooi met 80 kilo mijn sets van drie herhalingen kunnen doen, ze voelden ook beter aan dan vorige week. Ondanks mijn calorietekort de afgelopen week, heb ik gelukkig nog geen kracht hoeven inleveren. Wat ik wel heb moeten inleveren is wat energie buiten de trainingen om. Voor de training zelf kan ik me prima opladen, maar ik merk dat ik iets minder puf heb om te ondernemen. Dat hoort er nu eenmaal bij, en is een logisch gevolg van het calorietekort.

Vervolgens door met de zware oefeningen: Upright rows, deadlifts en split squats, in die volgorde. Eigenlijk gaan ze alle drie erg lekker, de rows gaan zwaarder dan vorige week, de deadlifts met hetzelfde gewicht als vorige week maar met een beter gevoel en de split squats ook zwaarder kunnen doen, met nog een kleine marge waardoor ze volgende keer op 80 kilo kunnen! Het blijft lastig om in te schatten hoe hoog je qua gewicht kan gaan, en of je al klaar bent voor een extra beetje gewicht. Meestal houd ik aan dat als ik mijn sets de voorgaande keer zonder hulp heb weten af te ronden, ik de volgende keer omhoog ga. Meestal maar in kleine stapjes van 2,5 kilo. Maar al die kleine stapjes bij elkaar brengt je wel steeds wat dichter bij je doelen. Ik eindig de training met lat pulldowns. Ik doe ze tegenwoordig met losse grips, in plaats van één lange stang, omdat ik wil dat beide armen los van elkaar werken, en ik niet kan compenseren met mijn sterkere kant. Zo is de belasting altijd evenredig verdeeld. Omdat we met z’n drieën waren, veel gewicht hebben moeten verwisselen en een hoop zware oefeningen hebben gedaan met iets meer rust, hebben we de laatste oefening laten schieten. We waren tenslotte al bijna anderhalf uur bezig. Gelukkig worden we van gewichten wisselen en terugleggen ook sterker!

wp-1469632225599.jpg

Vrijdag

Vandaag een extra training, omdat ik dit weekend geen tijd heb om te trainen vanwege een weekendje Gent. Om zo min mogelijk van mijn schema af te wijken, doe ik het programma wat ik normaal gesproken op zondag doe. Ik ben redelijk laat in de gym, waardoor het lekker rustig is en ik alle vrijheid heb om lekker te gaan trainen. Ik begin met squats, waar ik erg naar uitkijk, omdat ik mijn nieuwe schoenen binnen heb. Powerlift schoenen, hoe veel verschil zou dat nou werkelijk kunnen maken? Ik begin na mijn warming up met het gewicht waar ik vorige week nog behoorlijk wat moeite mee had om goed diep te gaan, 90 kilo. Het gaat erg makkelijk, zo makkelijk dat ik besluit omhoog te gaan. Ik ga door naar 95 kilo voor mijn tweede en derde set. Nog steeds voelt het goed aan. Laatste set 100 kilo? Nee, ik besluit die voor volgende week te bewaren. Toch iets omhoog nog, 97,5 kilo. Een gewicht wat ik nog niet eerder zo makkelijk zo diep heb gesquat voor drie herhalingen. Die schoenen maken dus wel degelijk verschil. Ik sta steviger en vanwege de verhoging onder mijn hiel, kan ik makkelijker dieper buigen. Een echte aanrader dus voor de mensen die meer uit hun squats willen halen!

Niet alleen op de squats een mooie progressie geboekt. Ook de suspended pushups, vorige week nog met moeite vier sets van vier herhalingen gedaan, en nu de laatste set met 15 kilo extra op mijn rug. Hier merk ik duidelijk dat de gewenning aan de oefening belangrijk is. Vorige week was ik erg instabiel, en nu hield ik een stuk makkelijker mijn balans. Ik ben benieuwd hoe ze volgende week gaan!

Na de uitvoering van mijn andere oefeningen, besluit ik nog wat extra cardio toe te voegen. Nee, niet een half uur op de loopband of crosstrainer, maar door te gaan roeien. Vier sets van 500 meter, binnen de twee minuten per stuk. Als ik begin denk ik dat het best lekker gaat, maar halverwege komt de klad erin en ik heb moeite om het tempo tot het einde vast te houden. Jeetje wat is dit pittig zeg! Na vier sets ben ik helemaal gesloopt en ga ik voldaan naar huis. Thuis zweet ik nog, het geeft me het gevoel dat ik lekker bezig ben geweest.

Omdat ik wat moeite heb met de diepte van mijn squats en omdat ik heb gelezen dat het beter voor je lichaam is tijdens de squats, besloten om de #adidas powerlift 2.0 schoenen aan te schaffen. Kan niet wachten om ze uit te proberen, binnenkort meer nieuws over hoe ze zitten en of ik verschil merk! #health #fitness #fit #fitnessaddict #workout #bestbody #gym #train #training #dutchfitness #fitdutchie #active #strong #motivation #determination #lifestyle #getfit #f4f #exercise #personalbest

Categorieën: BlogTraining

2 reacties

Robert Golz · augustus 1, 2016 op 12:30 pm

Mike,

Leuk om jouw stukjes te lezen. Ik herken hier wel wat zaken in.
Vooral dat met die dumbells die eigenlijk te zwaar zijn om zelf te doen.
Daarmee ben ik door mijn rug gegaan.
Even uit balans en je bent klaar, dus voorzichtig!

Laat maar weten hoe de schoenen bevallen.

Groeten,

Robert

    mikeoudshoorn · augustus 1, 2016 op 12:41 pm

    De schoenen bevallen uitstekend! Ze geven me meer balans en stevigheid tijdens de lifts, en doordat ik wat stijf ben in de heupen en enkels, is de kleine verhoging onder de hiel ideaal voor het dieper kunnen squatten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *