Vanaf deze week wil ik mijn trainingsposts iets anders gaan indelen, namelijk door niet langer vast te houden aan het beschrijven van elke dag, maar met name hoogte- en dieptepunten uitlichten zonder het al te veel per training te bekijken. Natuurlijk kunnen jullie mijn volledige schema nog vinden op de pagina met mijn huidige trainingsschema. Helaas begin ik meteen met een dieptepunt: Maandagavond stonden de deadlifts op het programma, vier sets van drie herhalingen. Dat ging niet zoals gehoopt, de eerste twee sets gingen nog wel maar de laatste twee kreeg ik maar met moeite omhoog. Waarschijnlijk komt het door mijn calorietekort, maar leuk is het niet. Tijdens het spieropbouw gedeelte van mijn nieuwe schema ga ik mij wat betreft de deadlifts en squats wat meer richten op de hogere herhalingen. Ik wil ervoor zorgen dat de techniek verbetert, en dat gaat in mijn ogen alleen lukken als ik meer herhalingen maak met goede vorm maar met minder gewicht. Zie het als oefen deadlifts haha. Gelukkig diezelfde training ook wel wat lichtpuntjes: Geen pijn tijdens de hip thrust, dus vorige keer gewoon een te volle blaas, en 80 kilo op de split squats! Ook tijdens de split squats deden de powerlift schoenen het werk goed, want ik stond steviger dan normaal. Vooralsnog ben ik ontzettend blij met de aanschaf van mijn powerlift schoenen, iets wat ik dus aan iedereen die wat serieuzer met het liftwerk aan de slag gaat kan aanraden!

Nadat ik vrijdag al een mooi gewicht had gelift op de squat voor mijn sets met drie herhalingen, lukte dat woensdag ook met de sets van vijf herhalingen. Ondanks het goede gewicht, en dat de lifts goed voelden, toch een minder gevoel aan over gehouden. Ik heb weleens wat last van stijfheid bij de squats, en ook deze keer had ik wat last van, wat later blijkt, mijn adductors. Met mijn trainingspartner overlegt (hij is fysiotherapeut, ontzettend handig!) en hij raad aan om goed te blijven rekken en de spier proberen sterker te maken. Dat gaan we dan ook trouw doen, hopelijk wordt het dan vanzelf minder.

Na het geworstel van vorige week woensdag op de decline bench, ging dat vandaag een stuk makkelijker. Toch fijn om met zijn tweëen te trainen, ook omdat je makkelijker je rustperiode aanhoud als de ander tussendoor dezelfde oefening doet! Anders wil ik nog wel eens te snel gaan, waarbij ik dus niet het maximale uit de oefening haal. Deze week ook kennis gemaakt met de nieuwe serie op het Youtube kanaal van James Grage. Een serie informatieve video’s, waarin hij per spiergroep uitlegt hoe deze anatomisch werkt, hoe je deze het beste kunt trainen en met welke oefeningen dat dan het beste kan. Een echte aanrader voor de leken als het gaat om anatomie.


Op donderdag de upright barbell row geprobeerd met straps, ter verlichting van de polsen. Dat was geen succes, de grip was niet lekker en het gewicht wat normaal wel te doen is met deze oefening lukte niet met straps. Snel weer er af gehaald dus! Donderdag was verder wel een lekkere workout, niet omhoog gegaan qua gewicht op de oefeningen, maar wel flink kunnen pushen en mijn oefeningen goed kunnen uitvoeren!

Zondag starten we weer met een nieuwe cyclus van zes weken, waarbij we het gewicht gaan laten zakken en meer focussen op time under tension en gericht aanspannen. Daarnaast starten we maandag ook weer met het korfbalseizoen en ben ik dit weekend ook weer begonnen met mijn bulkperiode, maar hierover meer in de volgende bulkupdate!

 

Categorieën: BlogTraining

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *