Deze week zijn de korfbaltrainingen weer begonnen, en dat hakt er wel een beetje in! Drie trainingen in vier dagen, maandag, dinsdag en donderdag. Nieuw bij deze trainingen is de duur, voortaan trainen we nog maar één keer op een avond, maar wel 2 uur lang. Dat is dus een half uurtje langer dan dat we gewend waren. Ik wist niet zo zeer wat ik kon verwachten, ik heb immers deze zomer niets gedaan aan cardio. Wel heb ik elke week, op mijn vakantie na, consequent vier maal per week krachttraining gedaan. Ik heb gemerkt dat dit er voor heeft gezorgd dat ik een groot deel van mijn conditie heb kunnen behouden. Ik heb minder moeite met de eerste drie trainingen gehad dan dat ik andere jaren had, en dat vind ik toch wel bijzonder.

De volgende test zou dus de krachttraining op woensdagochtend zijn, waarbij we de twee dagen ervoor intensief hebben getraind. Daarom heb ik besloten om de split squats nog iets verder te zakken qua gewicht, zodat het niet ten koste van de uitvoering zou gaan. Als gevolg hiervan heb ik de oefening rustiger kunnen uitvoeren en voelde deze alsnog net zo zwaar als anders. Eenzelfde intensiteit dus, met een lichter gewicht en dezelfde herhalingen.

Verder woensdag ook weer wat nieuwe oefeningen: De cable crossover, gericht op de borst, en de hanging knee raises, gericht op de buik. De crossovers heb ik iets te hoog ingeschat qua gewicht. Ik kon de oefening wel uitvoeren, maar door het hoge gewicht kwam er te veel druk op de front delts (schouders). Daarom een tandje lichter gegaan, en dat had het gewenste effect. De knee raises hebben we gedaan met ondersteuning bij de armen. Hierdoor hoef je minder kracht te zetten op het vasthouden met je handen, en kan je jezelf beter focussen op de knee raises. Deze waren vrij pittig! met moeite kregen we er vijf sets van zes herhalingen uit, waar ik vooraf had ingezet op drie sets van twaalf herhalingen. Een kleine tegenvaller dus, maar daar laten we ons niet door uit het veld slaan.

Donderdag vanwege tijdgebrek een iets aangepaste training. Ik heb voor het eerst sinds lange tijd weer eens een thuistraining gedaan. Dat doe ik dan door middel van resistance bands, oftewel weerstandsbanden. Dat zijn elastieken met verschillende weerstanden, afhankelijk van de dikte van het elastiek. Hierbij heb ik de volgende oefeningen gedaan: Single-arm flyes, bent-over rows, straight arm pulldowns en shoulder presses. Die avond ook nog een training, dus de benen kwamen ’s avonds wel aan de beurt. Een redelijk complete training, die je bij goede uitvoering ook zeker wel voelt. Daarnaast is de weerstand dus aan te passen, afhankelijk van de oefening. Al met al een goede week!

wp-1471027452409.jpg

Categorieën: BlogTraining

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *